Intervju med Pontus Olsson, webbansvarig på Astma- och Allergiförbundet
Jag är engagerad i civilsamhället och ville jobba inom en icke-vinstdrivande organisation. På Astma- och Allergiförbundet ansvarar jag för design- och utveckling av vår webbportfölj samt för underhållet av den övergripande tekniken.
Vi har flera olika webbplatser med olika ändamål. Ett exempel är Matallergikortet, där personer med allergier kan registrera sina uppgifter och skapa ett kort på önskat språk. Detta kort kan sedan användas för att kommunicera deras allergier på restauranger under resor, exempelvis om någon med jordnötsallergi planerar en resa till Thailand.
Ett annat initiativ är Allergiakademin, där vi erbjuder korta kurser som är gratis och till för de som vill veta mer om barns allergier.
Astma- och Allergiförbundet grundades 1956 av engagerade människor med målet att fler människor ska kunna leva ett friskt liv och att vården ska fungera lika bra i hela landet.
Vi är inte vinstdrivande och vi gör gott för våra medlemmar. Vi har uppnått flera viktiga framgångar genom åren. Bland annat så drev vi tillsammans med andra organisationer fram rökförbudet på offentliga platser. Vi har även säkrat att pollenmätningar genomförs över hela landet, vilket gynnar vår största grupp - pollenallergikerna.
Efter över 20 år av enträget arbete nådde vår organisation en stor milstolpe förra året när regeringen beslutade att utveckla ett nationellt allergiprogram.
När jag började på Astma- och Allergiförbundet så hade vi inte någon smidig lösning för Autogiro och behövde ta ett större omtag genom hela organisationen för att få en helhetslösning för betalning och insamling.
Vi gjorde ett gediget arbete med att gå igenom de betalningslösningar som fanns på marknaden. Tillslut hade vi valt ut tre finalister. En av aktörerna är en gigant inom betalningslösningar men hade inte en färdig front-end lösning som Octany har, den andra aktören gav ett ekonomiskt attraktivt bud men saknade en färdig lösning för ett av de efterfrågade betalsätten.
Vi behövde en lösning som är smidig, enkel och som fungerar. Vårt val blev Octany. Vi upplevde att de på Octany har den tekniska erfarenheten och förstod vår typ av organisation. Vi gillade helt enkelt helhetslösningen med funktioner som e-postmotor, minnesgåvor, kampanjshop mm.
Vad tycker ni nu, när ni har varit igång med Octany ett år?
Det bästa med Octany är att vi känner att de bryr sig om sina kunder, förstår oss och är lösningsorienterade. Det har klickat mellan våra organisationer. Octany har verkligen en helhetslösning som är rätt för oss.
På grund av minskat statligt stöd har vi intensifierat våra insamlingsaktiviteter för att kunna fortsätta arbeta med frågor som påverkar över tre miljoner svenskar som lider av astma och allergier.
Vi håller också på att förbättra vår kommunikation. Detta kommer att återspeglas på vår webbplats, som framgent kommer att ha en mer strukturerad layout.
Detta år kommer även att präglas av ett speciellt fokus på astma, mer detaljer kan jag inte avslöja just nu.