Med Octany hanterar ni lätt era donationer, såväl engångsdonationer som månadsgivare, oavsett betalsätt. Förutom att ha engångsgåva och månadsgivare kan ni också ha donationskampanjer. Julkampanj, alla hjärtansdag-kampanj eller varför inte en kampanj för att rädda en skola eller en hotad art?
Det finns flera sätt att kommunicera donationer in till Octany via er donationskampanj.
1. Landningssida för kampanjen
2. QR-kod
3. Lägg in kampanjdonationen på er nuvarande "Stöd oss"-sida
Vi går igenom varje sätt var för sig och deras fördelar i fråga om kommunikation.
Fördelen med att ha en kampanjspecifik landningssida är att ni har full kontroll på kommunikationen på er landningssida. Ni beskriver lätt varför det är viktigt att stödja kampanjen och kan verkligen skapa trygghet i att donationerna på riktigt gör skillnad. En helt annan nivå av branding och information alltså.
Nackdelen är att beroende på hur ni hanterar er hemsida idag kan behöva kontakta er utvecklare för att skapa en sådan sida. Beroende på hur ni arbetar med er hemsida idag kan det alltså vara mer resurskrävande än övriga alternativ.
Fördelen med att få in donationer genom QR-koder är att ni lätt kan få det på tryckt material. Det är alltså mindre resurskrävande än att skapa en ny kampanjsida. Nackdelen är att ni inte kan ge information om kampanjen i Octany-länken.
Såklart kan ni kombinera en kampanjspecifik landningssida och QR-koder.
Fördelen är att ni inte lägger resurser på att bygga en ny landningssida, nackdelen är att ni inte då inte får en sida som är helt tillägnad kampanjen där all kommunikation är om kampanjen.